maanantai 6. lokakuuta 2008

Panikoitumista

En tiedä miksi, mutta olen tässä pikkuhiljaa kehittämässä torstaille paniikkia hammaslääkäriä silmällä pitäen, vaikka en edes pelkää hammaslääkäriä. Tulevalla käynnillä on listalla kaksi paikkaa ja viisaudenhampaan poisto. Kaikki vierekkäisissä hampaissa, ylhäällä. Alhaalta olen jo kymmenisen vuotta sitten menettänyt viisurit ja silloin se kävi helposti. Nyt olen jotenkin varma, että nuo yläviisurit ovat kasvattaneet juuret aivoihin saakka...  Ja kun vihdoista viimein kaksi paikkaa laitettuaan alkaa hammaslääkäri repimään viisuria ja saa revittyä sen ensimmäisen paskiaisen pois, turpoaa puoli päätä jalkapalloksi ja verta vuotaa seuraavat kaksi vuorokautta. Ja kaiken hyvän lisäksi leukani menee sijoiltaan siinä hammasta ulos kiskoessa. Mulla on muutenkin aina hammaslääkärissä ollessa tunne, että leuka lähtee sijoiltaan, mutta pystyn rauhoittumaan ajatellen, että olenpa ainakin sellaisten ihmisten lähellä, jotka kykenevät tekemäänkin sitten asialle jotain.

Olenkohan mä vähän hölmö?

11 kommenttia:

Tiina kirjoitti...

Ei kai se hölmöä ole. Kyllä muakin jännittäisi viisaudenhampaiden poisto!

En tosin koskaan ole kuullut viisureista, joiden juuret on aivoissa asti. Vaikka se selittäisi ehkä tuon termin "viisaudenhammas"...

Mimmu kirjoitti...

Mä olen aivan varma tuosta hampaan tunkeutumisesta aivoihin saakka, sillä vaikka hammaslääkäri otti röntgenkuvat, jouduin menemään vielä ihan normiröntgeniin kuvattavaksi. Aiemmilla kerroilla näin ei tehty vaan hampaat kiskottiin ulos tuon hammaslääkärissä otetun kuvan perusteella. Eli tästä voimme päätellä, että niiden ottamassa kuvassa oli merkkejä aivojuurisista hampaista ja ne halusivat tarkemman kuvan asiasta.

Anonyymi kirjoitti...

Et oo. Höpölöpö. :) En mäkään varsinaisesti kammoa hammaslääkäriä, mutta SILTI sitä jotenkin hermostuu AINA, kun sinne on mentävä. Voimia koitokseen. (Kenties et turpoa kuin tennispalloksi ja vertakin voi tulla vaan päivän.)Ei vais. Hyvin se menee. :D

Mimmu kirjoitti...

Sirtsu: Mä syytän sitten sua, jos mulla on oikeasti jalkapallon kokoinen pää perjantaina eikä tennispallon :D

Anonyymi kirjoitti...

Mun hammaslääkäri sanoi, että yläviisurit on yleensä helppoja poistettavia. Mut uskon vasta kun omalla kohdalla näen! :D
Eikä ne röntgenkuvat aina mitää kerro.. mullaki näytti olevan ihan normi juuri, mut oli sitte kuitenki joku suppujuuri (????) eikä meinannu lähtee sen takia kunnolla.. et hyvä vaan ku kuvaavat koko kaluston! Ja kyllähä se jännittää iha perkeleesti nimim. kokemusta on :D

Elegia kirjoitti...

Minulta on poistettu yksi yläviisuri ja poisto sujui ihan sutjakkaasti ja kivuttomasti. Minäkin olen lukenut, että yleensä yläviisurit on helpompia poistettavia, koska ne eivät yleensä juurru niin syvälle kuin alaviisurit. Alaviisureissa on se vaara, että juuret yltää leukaluuhun asti. APUA – minulta ei ole poistettu yhtään alaviisuria vielä, mutta kaipa sekin on joskus edessä.

Hyvin se menee! Ja lohtutarina tähän – minulta ei turvonnut kovin pahastu naama viisurin poiston yhteydessä eikä sen jälkeen. Kipujakaan ei tullut. Pahempi turvotus tuli, kun lekuri porasi minua alahuuleen kerran. :D

Anonyymi kirjoitti...

Veikkaan sittenkin superpalloa! ;) Hoo hoo.
Mulla ei muuten turvonnu pää ollenkaan, kun yläviisuri vedettiin pois. Alasellaisen poistosta turposi, mutta sepä leikattiin.

Minja kirjoitti...

Sitten kun joku keksisi vielä järkevän selityksen sille, miksi ihmiselle pitää kasvaa hampaat, jotka kuuluu vetää heti pois jos ne tulevat? Suunnitteluvirhe?

Itselläni ei ole hajuakaan viisaudenhampaista tosin, ei ole näkynyt, onneksi. Mutta tarkoittaako se sitten sitä, että olen tyhmä?

PS. Tulin juuri hammaslääkäristä. Kahvin juonti on mielenkiintoista, kun puoli naamaa on puuduksissa.

Tiina kirjoitti...

Aivojuurinen hammas! :D :D :D :D

Mua kyllä vähän huolestuttaisi, jos sun pääsi koko olisi lähempänä tennispalloa kuin jalkapalloa...

Mimmu kirjoitti...

Mä täällä repeilen teidän kommenteille :D

Neiti O: Mä toivon tosiaan, että yläviisurit on helpompia. Ja tottakai kaikki tuollainen jännittää vaikka kokemusta tosiaan on.

Elegia: Toinen lohduttaja, jolla tietoa tuosta turpoamisesta.
Mitä ihmettä se lääkäri on tehnyt, jos on onnistunut poraamaan huuleen?!?!? Oliko mieshammaslääkäri? ;)

Sirtsu: Mulla ei alaviisureiden kanssa turvonnut yhtään, ei ollut edes kipuja. Ainoastaan suuri vitutus siitä, kun ruuanmurut tunkeutuivat aina sinne koloon ja sai niitä sieltä aina kaivella.

Minja: Viisaudenhampaat ovat yhtä tyhjän kanssa kuin umpisuoli ja häntäluu. Umppari saattaa tulehtua ja häntäluu kipeytyä, jos istuu väärin (voi olla myös siitä, että mulla on melkein häntä. Mene ja tiedä) ja sen voi kolauttaa myös melko pahasti.
Kokeileppas mennä syömään koulunruokalaan puoli naamaa puuduksissa pahimman teiniajan epävarmuuden aikaan. Voin sanoa, että tuli monen monta kertaa pyyhittyä naamaa sen ruokailun aikana :D

Tiina: Näsäviisas taas. Mä uskoisin taas, että ymmärrät mun tarkoittavan sitä turvonnutta poskea, ei koko päätä ;)

Ja ei, en oikolue tätä kommenttia. Sorppa.

Tiina kirjoitti...

Mä kyllä ihan todella ajattelin päätä enkä poskea. :D
Luulin että tuo oli joku teidän läppä ja naureskelin sille täällä. :D Nyt tunne itseni aika älyvapaaksi, koska poski ei käynyt mielessäkään. :D